Постачання електричної енергії

 

11 червня 2017 року набрав чинності Закон України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 № 2019-VIII
(далі – Закон), тим самим розпочався процес реформування електроенергетичної галузі в Україні. Зміни, передбачені Законом, направлені на створення нових можливостей та вигоди для споживачів електричної енергії.

Одним з основних етапів реформи є відокремлення функції з розподілу електричної енергії від функцій виробництва, передачі та постачання, тобто створення відповідних окремих юридичних осіб.

1 січня 2019 року в Україні розпочався перший етап державної реформи ринку електроенергії для того, щоб він почав працювати за європейською моделлю. Отже, з початку 2019 року енергопослуги споживачам в Україні надаватимуть дві
різні компанії. Оператор системи розподілу електричної енергії, до мереж якого приєднаний споживач та компанія-постачальник, якого обирає сам споживач. Це дві незалежні компанії – з різними кол-центрами, рахунками та ліцензіями.

Раніше функції з розподілу та постачання електроенергії були зосереджені в одній компанії. Європейський досвід показує, що коли функції розділені між двома незалежними компаніями – система працює швидше та зручніше для споживача. Кожна компанія зосереджена на своїх завданнях, обслуговує споживачів якісніше й оперативніше.

Функції постачальника:

  • постачає електроенергію споживачам,
  • обслуговує споживачів з питань нарахувань та розрахунків вартості й умов оплати, коректності розрахунків за електроенергію,
  • фіксує показання лічильників,
  • надає споживачам додаткові послуги.

Функції оператора системи розподілу:

  • відповідає за якість і надійність електропостачання,
  • керує системою розподілу,
  • експлуатує та ремонтує лінії електропередач, підстанції та інші енергооб’єкти,
  • здійснює під’єднання/від’єднання від системи розподілу (ліній),
  • встановлює лічильники електроенергії й фіксує їхні показання.

Порядок зміни електропостачальника за ініціативою споживача передбачений пунктом 6.1 Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312.

6.1.1. Споживач має право в установленому цими Правилами порядку на зміну електропостачальника шляхом укладення нового договору про постачання електричної енергії споживачу (постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг) з новим електропостачальником.

6.1.2. Процес зміни споживачем електропостачальника забезпечується суб’єктами (учасниками) ринку електричної енергії та учасниками роздрібного ринку електричної енергії, які задіяні у процесі зміни електропостачальника та забезпечують зміну та інформаційний обмін під час такої зміни на безоплатній основі.

6.1.3. Зміна електропостачальника за ініціативою споживача має бути завершена протягом періоду, що починається з дня повідомлення споживачем нового електропостачальника про наміри змінити попереднього електропостачальника, але у строк, що не перевищує 21 календарний день з дня вказаного повідомлення.

Днем повідомлення споживачем про намір змінити електропостачальника вважається дата зафіксованого звернення споживача до нового електропостачальника щодо наміру укласти з ним договір про постачання електричної енергії споживачу.

Якщо споживач має чинний договір про постачання електричної енергії споживачу з фіксованим терміном (строком) дії, з метою уникнення штрафних санкцій за дострокове розірвання договору з боку попереднього електропостачальника споживач повинен повідомити нового електропостачальника про намір укласти з ним договір про постачання електричної енергії споживачу за 21 календарний день до дати закінчення терміну (строку) дії чинного договору.

6.1.4. У межах однієї процедури зміни електропостачальника споживачем відповідно до визначеного цим розділом порядку можлива зміна лише одного електропостачальника. При цьому споживач може ініціювати декілька процедур зміни електропостачальника одночасно.

6.1.5. Повідомлення про намір укласти новий договір з новим електропостачальником надається у вигляді заяви-приєднання до договору про постачання електричної енергії споживачу на умовах оприлюдненої комерційної пропозиції електропостачальника, а якщо сторони дійшли взаємної згоди укласти договір на умовах, які оприлюднені комерційні пропозиції електропостачальника не містять, у повідомленні про намір укласти новий договір з новим електропостачальником споживач має надати новому електропостачальнику додаткову інформацію, визначену Порядком.

Комерційні пропозиції

Ціна на електричну енергію, що діє з 1 січня протягом календарного місяця, визначаються окремо для:

Споживачі групи “а”, вузол обліку яких обладнано інтервальним (-и) лічильником (-ами), вбудованими або зовнішніми пристроями, що забезпечують можливість дистанційного зчитування результатів вимірювання облікованих даних, погодинного або меншого періоду інтеграції:

  • за умови рівномірного споживання протягом доби.
  • при «звичайному» однозмінному споживанні електричної енергії.
  • при «звичайному» двозмінному споживанні електричної енергії.

Споживачі групи “б”, вузол обліку яких обладнано неінтервальними (інтегральними) лічильниками електричної енергії та по яких відсутня можливість дистанційного зчитування результатів вимірювання погодинного або меншого періоду інтеграції облікованих даних лічильників.

В залежності від прийнятного для споживача способу оплати (попередня оплата, по факту, планові платежі) та способу оплати послуг з розподілу електричної енергії (через електропостачальника з наступним переведенням цієї оплати електропостачальником оператору системи або напряму оператору системи розподілу), та добового графіку споживання, що розраховано ОСР відповідно до порядку розрахунку, прийнятого НКРЕКП, надається індивідуальна комерційна пропозиція.

Договір про постачання ее споживачу завантажити з постанова НКРЕКП від 14.03.2018 №312 додаток №5   Завантажити

Законодавство

Загальне законодавство

Постачання електроенергії

 

Електробезпека

З метою забезпечення своєї електробезпеки:

  • не доторкайтеся до проводів, що звисають чи лежать на землі. Пам’ятайте, що смертельно небезпечно не тільки доторкатись а й підходити ближче 8 метрів до проводу який лежить на землі;
  • не залазьте на дахи будівель, де поблизу проходять дроти електропередач;
  • не облаштовуйте під ними стоянки та не розпалюйте багаття;
  • не робіть накиди на проводи повітряних ліній (ПЛ) проволоки та інших предметів; не дозволяйте дітям гратись безпосередньо під повітряними лініями та поблизу підстанцій;
  • не запускайте під ПЛ «повітряних зміїв».
  • не доторкайтеся до металевих відтяжок опор ПЛ та телеантен, які в результаті пошкодження проводів ПЛ можуть знаходитись під напругою;
  • остерігайтесь випадкового наближення до проводів ліній електропередач під час виконання робіт під ПЛ: будування споруд та будівель, вантажно-розвантажувальні роботи, складування матеріалів та інші;
  • пам’ятайте, що невміле встановлення радіо, телеантени, проведення різноманітних робіт поблизу повітряних ліній з наближенням до металевих частин ПЛ спричиняє електротравми;
  • самовільне проведення робіт в електроустановках, які Вам не належать, самостійне підключення до електромереж як правило спричиняє електротравми;
  • не допускайте до монтажу нових чи ремонтуванню наявних електроустановок некваліфікованих осіб. Недбало виконані ремонтні роботи можуть привести до травмування людей, які користуються даними електроустановками;
  • не використовуйте саморобні «жучки» для захисту електропроводки від коротких замикань, використовуйте сертифіковані запобіжники;
  • несправні електроприлади, ізоляція електропроводок і вимикачів — постійне джерело травм та нещасних випадків;
  • переносний електроінструмент – джерело підвищеної небезпеки. Перш ніж використовувати електроінструмент, вивчіть вимоги Правил безпеки та інструкцію по експлуатації від виробника;
  • побутова електротехніка, переносні світильники призначені для використання їх тільки в приміщеннях з полами, які не проводять електричний струм;
  • не ремонтуйте електроприлади без відключення їх від електромережі, не проводьте роботи в електроустановках самостійно. Ремонтні роботи повинні проводити спеціалісти.
  • для очищення освітлювальної апаратури, ламп, переносних світильників від пилу і бруду необхідно вимкнути їх від мережі;
  • для підключення приладів з електромережею використовуйте штепсельні вилки. Не допускається підключення оголеними кінцями проводів;
  • при пранні за допомогою пральної машини не доторкайтесь до неї мокрими руками;
  • в жодному разі не доторкайтесь до відключених та не демонтованих проводів, які живлять будинки. Не використовуйте навіть ізольовані вводи в будинки не за призначенням, в якості мотузки для розвішування, сушіння одягу та інші. Запам’ятайте! Найчастіше трапляються нещасні випадки при виготовлені і використанні саморобних подовжувачів та електроприладів.

При використанні електроенергії в побуті:

  • здійсніть заходи з метою виключення можливості доступу дітей до електроприладів.

Відкриті розетки краще обладнати спеціальними заглушками.
Щоб уникнути випадків електротравматизму необхідно знати наступні правила електробезпеки і дотримуватись їх:

  • Не заповнювати водою з водопровідного крану ввімкнені в електромережу чайники, кавоварки, оскільки при одночасному дотику до увімкненого приладу і водопровідного крану людина може бути уражена електрострумом;
  • Користуватись у вологих приміщеннях переносними лампами і електроприладами напругою не вище 36 В;
  • Не защемляти електропроводи дверима, віконними рамами, не закріплювати їх на цвяхах, не замальовувати і не забілювати, щоб уникнути пошкодження і передчасного висихання ізоляції електропроводів. Це призводить до пожеж, а при контакті з людьми до нещасних випадків;
  • Не торкатись проводів, які провисли або знаходяться на землі (смертельно небезпечними є також наближення до них на відстань ближче ніж 8 метрів);
  • Не замінювати електролампи без їх вимкнення, не витирати вологою ганчіркою електричні проводи, штепсельні розетки, вимикачі, інші електроприлади, увімкнені в електромережу;
  • Не виносити на подвір’я увімкнені електричні прилади, тому що у разі пошкодження ізоляції людина, яка стоїть на землі і торкається будь-якої металевої частини такого приладу може отримати електротравму;
  • Не піднімайтеся на дахи споруд, не вилазьте на дерева, поблизу яких проходять повітряні лінії, не намагайтеся з будь-якою метою проникнути до трансформаторних підстанцій, не робіть спроб самостійно ремонтувати обриви проводів;
  • Не дозволяйте дітям гратися під повітряними лініями та поблизу електрообладнання, роз’яснюйте їм небезпеку такої поведінки;
  • Не давати дітям бавитись із штепсельними розетками;
  • Не підвішувати речі на проводи, вимикачі та розетки;
  • Потрібно знати, що побутові електроприлади (чайники, праски, електроплитки тощо), а також переносні світильники (торшери, настільні лампи) напругою 220 В, призначені для користування в приміщеннях з непровідними для електроструму підлогами.

****УВАГА!!!!****

Якщо людина потрапила під напругу не доторкайтесь до неї руками, а швидко вимкніть електроустановку (вимикачем, рубильником, чи перерубайте провід сокирою, лопатою з сухим дерев’яним держаком), відтягніть потерпілого за сухий одяг, що відстає від тіла. Після цього, необхідно негайно розпочати надавати першу допомогу (штучне дихання, зупинити кров, накласти шину) і викликати лікаря! В супереч поширеній думці, забороняється закопувати потерпілого в землю так як ці дії не принесуть користі, це лише може привести до загибелі потерпілого.

Будьте уважними та обережними!

Використання увімкнених в електромережу електроприладів з пошкодженою ізоляцією на відкритому повітрі може стати причиною електротравми, тому що ЗЕМЛЯ — ПРОВІДНИК ЕЛЕКТРИЧНОГО СТРУМУ!

Врегулювання спорів

Врегулювання спорів щодо питань електроенергії

Всі спори та суперечки, що виникають з питань тлумачення і застосування Договору про постачання електричної енергії споживачу або пов’язані з ним, а також інші суперечки, що можуть виникнути у взаємовідносинах ДП «Сєвєродонецька ТЕЦ» (далі – Електропостачальник) зі Споживачем, вирішуються шляхом проведення переговорів у справедливий і швидкий спосіб.

Електропостачальник зобов’язується розглядати отримані від Споживачів скарги і повідомляти про результати їх розгляду впродовж одного місяця.

У випадку недосягнення згоди шляхом переговорів, суперечки можуть бути передані для вирішення до господарських судів України відповідно до підсудності та підвідомчості, встановленої чинним законодавством України, та розглянуті відповідно до чинного законодавства України.

Споживач також має право звернутися із заявою про вирішення спору до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – Регулятор) у відповідності до статті 21 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» та згідно з умовами договору та чинного законодавства України – контактні дані для звернень наведені за цим посиланням.

Регулятор забезпечує захист прав та законних інтересів Споживачів товарів (послуг), які виробляються (надаються) суб’єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, розгляд звернень таких Споживачів та врегулювання спорів, надання роз’яснень з питань застосування нормативно-правових актів Регулятора.

Розгляд скарг та врегулювання спорів Регулятором

Регулятор розглядає скарги Споживачів відповідно до Закону України «Про звернення громадян». Вирішення спорів, що виникають між суб’єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, здійснюється у порядку, затвердженому Регулятором.

Під час розгляду скарг, вирішення спорів Регулятор має право вимагати від суб’єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, копії документів, пояснення та іншу інформацію, необхідні для встановлення фактичних обставин справи та врегулювання спорів.

До прийняття рішення по суті спірного питання Регулятор може проводити попередні слухання із залученням заінтересованих осіб та, за потреби, проводити позапланові перевірки. Порядок проведення попередніх слухань визначається Регулятором.

За результатами розгляду скарги, вирішення спорів Регулятор приймає рішення про:

  1. припинення порушення суб’єктом господарювання, що провадить діяльність у сфері енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідній сфері;
  2. припинення порушення суб’єктом господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, ліцензійних умов;
  3. накладення штрафу на суб’єкта господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, у встановленому порядку;
  4. припинення розгляду звернення заявника.

Рішення Регулятора надається суб’єкту господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, шляхом надсилання або вручення під розписку. Рішення, прийняте Регулятором у ході досудового розгляду спору, є обов’язковим до виконання учасниками спору і може бути оскаржене в суді.

Звернення до НКРЕКП чи його територіального підрозділу не позбавляє Споживача права на вирішення спору в судовому порядку.

Також, з питань дотримання вимог законодавства в сфері енергетики Споживач може звернутися до:

  • Державної інспекції з енергетичного нагляду України;
  • Антимонопольного комітету України.

 

 

Контакти

ДП «Сєвєродонецька ТЕЦ»

Місце реєстрації: 93403 Луганська обл., м. Сєвєродонецьк

Поштова адреса для звернень споживачів: 93406, а/с 98, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк

Електронна пошта для звернень споживачів e-mail: priemnaya@sdtec.lg.ua

Місце прийому споживачів: Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Федоренка 37

Режим роботи:

Пн.-Пт. 8:00 – 17:00

Субота, неділя – вихідні дні.

тел. (06452) 4-24-18